Kateli

indelicately put

2008-11-30

Om böcker.

Som skrivpromptning är fylleriövningar ganska bra saker. Följande frågor hittades på bokhora.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Maria Hedes …och bli ett vackert lik. Den är ganska tattigt skriven, men jag läste den under en av mina labilare perioder och den triggade igång massa hemskheter i mitt huvud. Det slutade med att jag gömde den i min bästa kompis kylskåp för att inte läsa om den.
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Jag vet inte. Sagan om Ringen har haft stora influenser på både mina intressen och min världsbild, antar jag. Ronja Rövardotter har också påverkat mina intressen och den typ av person jag vill vara.
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag mådde illa hela Flugornas herre. Stephen Kings Det fick mig att inte våga röra mig ut från den kvadratmeter av min säng jag satt på när jag läste. Som barn var jag livrädd för Riddar Kato och hans hantlangare i Mio min Mio.
4. Vad använder du som bokmärke?
För det mesta kvitton. Jag tappar bort saker. Fast för tillfället har jag faktiskt ett riktigt bokmärke, en detalj från en medeltida målning.
5. När/var brukar du läsa?
När som helst. Oftast på kvällen. Inte i fordon som rör sig, det gör mig illamående.
6. Vad var den första bok du läste?
Ingen aning. Jag lärde mig läsa med hjälp av Bamse-tidningar, så jag antar att det första jag läste var en sådan.
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet är fint, men tungt. Pocket är praktiskt (både ur omkringbärnings-, ekonomi- och utrymmessskäl) men inte lika fint och hållbart.
8. Vilken bok läser du nu?
Robert Jordans a Crown of Swords. Jag fick för mig att läsa om Wheel of Time-serien i höstas, och eftersom den består av hittills tio(?) böcker på minst sexhundra sidor var och jag läser på engelska och jag har läst massa annat också så tar det ett tag. Dessutom tycker jag egentligen inte att den är så himla jättebra. Men den har hållit mig borta från att se för mycket på tv och jag har tränat upp min läskondition igen, så den fyller en funktion.
9. Och vilken sida är du på?
259.
10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker?
Nja. Smulor och kanske ett eller annat fingeravtryck, eftersom jag ofta läser när jag äter eller fikar.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja o ja. Finns det folk som inte påverkas av sådant?
12. Sidantalet, då?
Det påverkar mindre. Jag är dock mindre benägen att läsa utanför min ”hemzon” om boken är supertjock.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Det händer.
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Hur många som helst. Jag har ett gäng böcker som är lite av mina snuttefiltar. Man lyssnar ju inte på en skiva bara en gång, tittar inte på en tavla bara en gång, så varför skulle det vara annorlunda med böcker?
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Jag tror inte det.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag är en saksamlare av rang, så jag tenderar att hålla i mina böcker. Och det kanske är lite ärftligt också. Jag misstänker att pappa har sina gamla Nick Carter-deckare i en låda på vinden.
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ganska ofta. Det är också ärftligt.
18. Just det, läser du i badrummet?
Om jag hade aft ett badrum: Nej. För stor risk att tappa boken i vattnet.
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej. Jag spontanläser. För utom studielitteratur. Då panikläser jag.

3 kommentarer:

Klockan 10:03 em , Anonymous Anonym sa...

Kommentar till punkt 16:
De åsyftade "deckarna" finns INTE i en låda på vinden. Inte någon annanstans heller. Ur den synvinkeln är min skiljas-från-böcker-förmåga mer utvecklad än bloggarens.

Och till punkt 17:
Mindre än tre böcker på muggen är inte möjligt.

 
Klockan 2:01 fm , Blogger Tomas sa...

A song of ice and fire av George R. R. Martin, hett tips.

 
Klockan 6:53 em , Anonymous Anonym sa...

hmm joo har hostat som fan idag å de e ingen lek... blir det nå byn över jul?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida