Kateli

indelicately put

2009-02-17

25 saker.

Skrivövning, jag har blivit så dålig.

  1. Jag pratar för mig själv när jag kör bil, så att jag inte ska glömma bort något. (Typ att lägga ur handbromsen på Vlov och inte upptäcka att den är i förrän det är en paus mellan låtarna. I Korsträsk. (Lugn pappa, det har aldrig hänt. Jag brukar upptäcka det när jag kommer ut på femtioväg...))
  2. Jag är för fri abort, men mot anledningarna till abort. Inte så att jag inte tycker de är giltiga, men jag tycker inte att folk ska behöva ofrivilligt hamna, eller i visa fall sätta sig, i en situation där de måste göra det valet. Jag är dessutom jävligt glad att jag själv inte behövt göra det.
  3. Jag tror inte att jag kan lösa saker genom att fly längre. Jag har flytt och försökt byta liv, men skiten följer med och jag har mått lika jävligt, och lika bra, i Älvsbyn som i Boden som i Luleå som i London som i Umeå.
  4. Jag pratar med träd.
  5. Jag ångrar faktiskt ingenting. Skiten har gett mig något, även när den nästan dödat mig, och jag är hellre den jag är idag än den jag hade varit om jag gjort saker annorlunda. Jag har gjort destruktiva, monumentalt korkade, saker, men nu vet jag att jag överlevde. Överlevarkänslan är en ganska stadig grund, även när det stormar.
  6. Jag är en mes. Jämfört med min syster är jag en dörrmatta.
  7. Jag är inte rädd för Svensson-livet. Jag litar på att livet kommer att fortsätta förse mig med äventyr nog för att jag inte ska känna mig fångad.
  8. Jag är sjukt nervös och rädd varje gång jag ska åka buss. Jag hatar att sitta bredvid främlingar och jag börjar må illa av obehaget om jag inte iallafall får sitta vid en fönster, så jag försöker alltid manipulera mig först i kön.
  9. Mitt doftminne är det som är tydligast kopplat till mina känslor. Det finns en viss hårproduktslukt som fortfarande får mig att känna som när jag var nitton och släppte taget om allt för ett par ögon.
  10. Jag tror att jag faktiskt hittat mig själv. Det jag hittat är ganska ofta litet och patetiskt och något annat än vad jag hade hoppats på, men jag jobbar på det.
  11. Jag har läst alldeles för mycket om och av Tolkien. Seriöst alldeles för mycket. Jag rättar de övriga nördarna. Jag vet dessutom vad många av icke-skådespelarna i extramaterialet till Sagan om Ringen-filmerna heter. I wear that badge with pride.
  12. Jag har fixa idéer om vad jag kan och inte kan äta. Det kan vara ganska jobbigt att planera en middag med mig.
  13. Min första fiktiva kärlek var tecknade Peter Pan. Peter Pan-typen av utseende (mandelformade ögon, lätt androgynitet, oklippt hår) är fortfarande den typ jag dras till.
  14. Jag har haft ett helt gäng fiktiva kärlekar. Det har varit världens effektivaste bot mot olycklig kärlek. Vad är en artonårig, halvsmart musikestet mot en flertusenårig bågskytt (Legolas), sonen till en féprinsessa (Tristram), en galen halvalv (Salamander) eller Den Briljantaste Av Dem Alla (Fëanor, som visserligen var en dålig, destruktiv idé)?
  15. Att tro på en sak innebär inte att man inte kan tro på annat också. Tror jag.
  16. Jag gillar inte ljus öl. Jag lärde mig att dricka öl genom att dricka Guinness och har jobbat mig mot ljusare öl därifrån. Det har tagit stopp någonstans i höjd med min nuvarande hårfärg.
  17. Jag tror att kärleken är ett val.
  18. Jag hatar onödiga romanser i filmer. En frihetskamp eller ett gangsterdrama är intressant nog utan en inslängd kärlekshistoria.
  19. Det godaste jag vet är hallon som aldrig tar vägen förbi ett kärl mellan busken och min mun.
  20. Jag får ryckningar i käkmusklerna och det flimrar för ögonen när folk inte förstår problemen med ett biologistiskt perspektiv.
  21. Jag blir lätt besatt och repetitiv. Samma låt gång på gång på gång i en vecka, samma mat en hel vecka, samma motiv i mitt skissblock sida efter sida.
  22. Jag sover fortfarande med nalle när jag tvingas sova ensam.
  23. Jag tycker inte om bristande symmetri eller frånvaro av system. Det gör mig osäker och stressad. Mina föräldrar har bordstabletter och tallrikar i tre olika färger. Det är roligt att se mig duka och pappa brukar roa sig med att duka utan system och skratta åt mig när jag rättar till allt.
  24. Ibland är jag övertygad om att det här inte är den riktiga världen och att jag borde kunna bryta mig genom till den verkliga världen.
  25. Nästan alla mina barndomsminnen är från vårvintern och våren. Jag har ingen aning om varför.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida